Laatste 2 weken Malawi

27 mei 2016 - Kasungu, Malawi

Over 2 weken is mijn stage afgelopen... En hij vloog werkelijk voorbij. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik over 2 weken ga rondreizen en na het reizen weer terug ben in Nederland. Nederland waar je met een druk op de knop elektriciteit hebt, waar er zomaar warm water uit de kraan komt en waar de wegen zo goed zijn dat je auto niet wekelijks kapot is. Nederland waar in elk ziekenhuis genoeg medicijnen beschikbaar zijn, je het water uit de kraan kan drinken en waar eten nooit een kopzorg is of het wel in de winkel zal liggen. Malawi heeft me zo giga veel geleerd en heeft me dingen laten inzien wat ik nooit geleerd zou hebben in de westerse "bubbel". Uit je bubbel stappen en in een compleet andere wereld terechtkomen is super maar wat een uitdaging. Grootste uitdagingen?

1. Vrouwen zijn niet gelijk aan mannen (ondanks dat sommige mannen beweren dat dit wel het geval is). Vrouwen hebben hier de (ver)zorgende rol en zijn er om mannen te bedienen (en te pleasen zoals mij dat werd verteld haha). Vrouwen zorgen voor de kids, doen alle huishoudelijke taken, koken, werken op het land en staan klaar wanneer manlief roept. Een mening hebben als vrouw wordt niet (altijd) gewaardeerd en sommige mannen waren ook zeker geïrriteerd wanneer ik weer is mn mond opentrok ;-P (Kan die blanke troel dr kop niet is houden -.-' )

2. Thank God!!
Letterlijk, gezien iedereen hier gelovig is. 75% is hier nog steeds christen, zo'n 20% moslim en de overige 5% is ook iets haha. Vrijwel iedereen in Lifupa Lodge heeft geprobeerd te bekeren. Elke keer kwam ik met feiten en kwamen zijn met bijbel argumenten maar het mocht niet baten bij de Malawianen. Ze hielden zich vast aan hun geloof (en ik aan de afwezigheid van de mijne) en bedankte God voor hun geweldig leven. Agree to disagree. Maar na 5 maanden ben ik wel redelijk klaar met de Bijbel praat, ik heb een fastpass naar de hel wanneer het zover is. Dat is duidelijk.

3. Time is relative to where you are, what you do, and who you are waiting for.
Tijd is hier een zeer relatief begrip en dat was in het begin giga wennen :P Iedereen die mij kent, weet hoe ongeduldig ik ben. Dus de uren die ik op iedereen moest wachten de eerste paar weken waren best...kut haha. Maar naarmate ik hier langer verbleef, leerde ik ermee om te gaan en heb ik geleerd het te omarmen. Wauw, wat een geweldige manier om te leven. Is het efficiënt? Nee. Is het effectief? Dubbel nee maar het haalt vervolgens wel alle stress uit je dag. Je leert dingen te accepteren zoals ze zijn en er vrede mee te hebben. Het maakt je veel minder afhankelijk van andere mensen en het is een zeer bevrijdend gevoel kan ik je vertellen. Eerst zou ik me al druk maken als iemand 5 min te laat was, nu wacht ik makkelijk een paar uur zonder een beetje stress. Heerlijk!!

4. Life is good without whining
Zeuren zal je weinig Malawianen horen doen. 9 van de 10 zijn blij met wat ze hebben en zien dingen (best) positief in. Wauw, wat is dat anders dan in Nederland. Nederlanders zijn werkelijk kampioen in zeuren en ik vond zeuren over dingen ook heerlijk om te doen. Ook toen ik hier net was, zeurde ik er redelijk op los. Maar hier zeurt vrijwel niemand en gaat altijd alles goed. In het begon had ik best veel kut dagen met ups en downs maar beetje bij beetje werden de dagen beter en beter totdat mijn dagen goed tot geweldig waren. Doordat Malawianen zo weinig hebben, zijn ze blij met vrijwel alles en leren ze de kleine dingen in het leven echt te waarderen en zijn ze vrijwel altijd blij. Om een voorbeeld te geven hier is een persoon al "rijk" wanneer die een fiets heeft. Het werkt super aanstekelijk als je omringt bent met blije mensen heb ik geleerd. Moet je bedenken hoe gelukkig Nederlanders zouden zijn als we met zn alle ophielden met zeuren en blij waren met ons leven ;)

5. Warm water en elektriciteit zijn GEEN primaire levensbehoeften (op de harde manier geleerd)
Lifupa Lodge is een prachtige geweldige plek die een plek in mn hart heeft gevonden. Het is ook een plek midden in Kasungu National Park waar elektriciteit een luxe is. Een aantal uur per dag is er elektriciteit en dat is het enige moment om de telefoon, laptop etc op te laden. Wow... Wat een gedoe in het begin, rennend naar het stopcontact wanneer de generator weer aan was. Of dat ik dan eindelijk van een warme douche kon genieten. Heb aardig vaak onder een koude douche gestaan kan ik je vertellen. Maar na een tijdje leer je dat dingen zijn zoals ze zijn en het leven zoveel makkelijker is om te accepteren dat er geen elektriciteit is of warm water. (Dat laatste was overigens niet al te chill haha).

Ik denk dat dit wel mijn grootste uitdagingen waren en wat een geweldige ervaringen zijn het geworden. Ondanks dat het begin even wennen was en soms best eenzaam, had ik dit voor geen goud willen missen. Dit zijn levenslessen die ik nooit meer zal vergeten en niemand meer van me kan afpakken.

Vergeet ik de allergrootste uitdaging: geleerde levenslessen ook in Nederland toepassen ;)

1. Tineke:
    31 mei 2016
    Dank je wel dat wij zielige mensen zonder Facebook nu ook je blog kunnen lezen. Heel veel plezier op je vakantie. Geniet maar lekker!
    Veel liefs,
    Tineke