Lilongwe

16 februari 2016 - Kasungu, Malawi

Elke woensdag moet Yobe (de manager hier) naar Lilongwe om een aantal lessen te volgen. Ik ging vorige week met hem mee en toen gingen we met de grote 4x4 auto. Gister moest hij weer naar Lilongwe voor een vergadering en ik besloot (natuurlijk) weer mee te gaan. Ik probeer zo veel mogelijk weg van de Lodge te gaan :-) We zouden om 05:00 vertrekken. Ik had de wekker gezet om 04:30 pm nog even te douchen. Maar het blijkt dat ik alleen gloeiend heet water uit de kraan krijg als de pomp hier niet aan staat. De pomp draait alleen als er elektriciteit is. Dus dan maar "douchen" in de wasbak haha. Yobe was wat laat en rond 05:30 vertrokken we. Dit keer had hij alleen de kleine auto van zn vrouw meegenomen om zo kosten voor benzine te besparen. De reis naar Lilongwe, en zoals iedereen natuurlijk weet is dit de hoofdstad van dit prachtige land, duurt ongeveer 3/4 uur. Al heb ik gasten dit weekend horen spreken over 2,5 (waar ik niks van geloof). We kwamen aan bij de ingang van het park en ik zag wat op de weg zitten. We reden iets verder en ik vroeg Yobe om te stoppen want er zaten zeker 15 bavianen op de weg! Jong en oud, klein en groot. Het was een super mooi gezicht :-D Ik zal proberen straks een foto te uploaden, ik wist 1 redelijk scherpe te maken. We reden door en we kwamen uiteindelijk ergens uit waar de weg echt heel slecht was. Hij reed langzaam door en de auto viel een paar cm naar beneden en de onderkant van de auto beukte tegen de grond. We zaten vast in een groot gat. Met pijn en moeite en hulp van iemand die langs liep konden we weer verder met de reis. Niet voor lang helaas want de motor raakte snel oververhit. Net buiten Kasungu kwamen we stil te staan en Yobe probeerde te motor te verkoelen met water maar het mocht niet baten. We hadden een medepassagier met 2 kleine kids op de achterbank en zij moest ook naar Lilongwe. Zij besloot dat ze de minivan ging pakken. Yobe wilde met de auto terug naar Kasungu om hem daar te laten repareren. Mijn geduld was op dat moment op en ik vroeg hem of hij het erg vond als ik ook met de bus mee zou gaan naar Lilongwe. Hij keek me verbaasd aan. "Wil je met de bus mee?" Zo van: wil je je zelf daar aan wagen? Ik zei dat ik dat wilde en ik sprong in de bus. Voor 1500 Kwacha (€1,80) brachten ze me het laatste stuk naar Lilongwe. In de bus was de hele laatste rij vrij en natuurlijk ging ik daar zitten. Deze bleef niet lang vrij, snel zaten we met zn 4e naast elkaar. Gelukkig allemaal dunne heren. Tot 1 heer er uit ging en er pas een flinke dame voor in de plaats. Fuck. Ik had een ijzeren reling van de bus lekker onder mn oksel tegen mn zij geklemd en zat helemaal vast en oncomfortabel. Maar ik had erger verwacht haha. Ondertussen zie je toch best wat schokkende dingen. De geiten hier worden op verschillende behandelt. Sommige lopen los, sommige hebben een touwtje om hun nek, sommige hebben een touwtje om hun poot zodat ze mee moeten lopen anders worden ze mee naar voren getrokken en sommige liggen op de grond vastgebonden aan hun 4 poten. Tja, dierenrechten zijn hier nog niet levendig. Kippen worden dan ook met zn alle in hokken gepropt of aan hun poten op straat verkocht. Iedereen verkoopt wel wat op straat. Kleding, groenten, lekkernijen, kraskaarten enz. Overal rijden busjes die overal stoppen. Ik moest de vroege keer 2 uur wachten op Yobe en ik stond op een punt waar toevallig alleen maar busjes langskwamen. Elke minuut ongeveer werd er gevraagd of ik mee wilde (naast dat wilde een aantal ook mn nummer, ze zijn hier alles behalve schuw).

Ik wilde graag ontbijten en zag op Tripadvisor een leuk cafeetje met goeie reviews. Ik pakte de volgende bus die me weer ergens afzette en ik pakte vervolgens een fiets taxi die bij het Lark café afzette. Dat laaste gedeelte kostte me 560 kwacha (€0,66). Ik had daar lekker ontbeten en ze hadden heerlijk gebak dus ik nam een brownie en een pak koekjes mee. Nu vroeg Seng, een Amerikaan die afgelopen weekend te gast was bij Lifupa, om samen wat te drinken. Ik werd weer ergens afgezet, zocht hem op maar hij had geen tijd meer. Maar hij zei als ik wilde werken dat ik dat ook bij hem op zn kantoor mocht doen. Dus ik liep met hem mee naar zn kantoor, alleen werkte het internet niet op mijn computer, super irritant. Hij zei dat ik anders ook naar zn hotel kon gaan om daar te werken. Hij gaf me de code en eureka, daar deed het internet het super. Ik kon eindelijk wat doen. Snel wat dingen gedaan voor Lifupa en om 16:30 haalde Yobe me bij het hotel op om vervolgens terug te rijden naar Kasungu. Met 2 andere reisgenoten reden we (in de meest ghetto auto ooit) terug naar Kasungu. Natuurlijk moesten we 2 keer stoppen om wat te drinken :-P Altijd gezellig en de chauffeur nam ook een bier of 2/3. Bellen en drinken doen zover ik heb gezien de meeste achter het stuur. Bij de 2e bar verkochten ze kip met aardappel schijfjes. Dus ik bestelde wat en zag vervolgens kippenpoten liggen. Met kippenpoten bedoel ik letterlijk de poten van een kip, die dingen met nagels waar ze op lopen. Daar omheen zat iets dun gewikkeld. Ik vroeg wat het wat en Yobe zei dat ze hier kippenpoten eten met ingewanden... Mn maag draaide ongeveer meteen om maar ik kan niet wachten om dat te proberen haha ;-D Lekker dat dunne draadje naar binnen slurpen, al heb ik geen idee hoe je een kippenpoot/klauw kan eten maar dat ga ik binnenkort een keer ervaren ;-)
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Opa:
    19 februari 2016
    We lezen met veel plezier je mooie, spannende verhalen! Ga zo door!!!
    Ook van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We hopen dat je